Forside /  Support

Support&Service

Frequently Asked Questions:

Problem:  Flammen er for liten, eller jeg får ikke tent ovnen.

Mulige Årsaker

  • Gassflasken er nesten tom
  • Gassflasken er for liten (Gozney anbefaler å bruke en beholder på minst 9 kg.)
  • Omgivelsestemperaturen er under 0C
  • Brenner er blokkert

Løsninger

  • Prøv å erstatte gassflasken dersom den er tom.
  • Gassflasken er for liten. Vi anbefaler å bruke en beholder på minst 9kg.
  • Gassflasker mister kraften når de har en temperatur under 0C. Ta flasken inn og la den bli romtemperatur før du begynner å bruke den.
  • Om brenneren er blokkert, se brukermanualen til din ovn for rengjøringsinstrukser.

 

Problem: Ovnen vil ikke tenne:

Mulig årsaker

  • Tennerens batteri er tomt
  • Brenneren er blokkert
  • Gassbeholderen er tom

Løsninger

  • Dersom du tenner på ovnen for første gang, bytter en gassflaske, eller om du ikke har tent ovnen på lenge, kan det ta opptil 90 sekunder før gassen sirkulerer rundt i systemet. Hold kontrollknappen inne til pilotflammen slås på. Husk å sette på en klokke for å sikre at du har holdt den inne lenge nok før du gir opp.
  • Dersom kontrollknappen ikke lager en klikkelyd når du holder den inne, prøv å bytte ut batteriet på baksiden av enheten. Se avsnittet om vedlikehold i håndboken for hjelp og tips. Eller se på videoen på Gozney´s sin hjemmeside. (link her?)

 

Problem:  «Bråkete» eller ujevn flamme:

  • Feil antennelse
  • Blokkert brenner

Løsninger

  • Dersom brenneren lager en høy rumlende lyd, skru brenneren ned til en lav flamme og deretter opp igjen til en høy flamme. Dersom lyden fortsetter, slå av brenneren i 5 minutter og prøv å tenne den på nytt.  Dersom problemet vedvarer, se instruksene for rengjøring og vedlikehold for å fjerne smuss i brenneren.

Oppbevaring og vedlikehold 

Flytting av alle Gozney ovner

Ikke bruk ovnsåpning som løftepunkt 

Bruk håndtakene på undersiden av ovnen for å bære den eller løftestropper som følger med på Dome og DomeS1

Ikke flytt ovn mens den er i bruk eller fremdeles varm. 

 

Utvendig renhold og vedlikhold for alle Gozney ovner: Arc, Arc XL, Dome, Dome S1


Stell og vedlikehold av utsiden av ovnen er viktig. Sørg for at ovnen er kjølig og bruk en ikke-ætsende blekemiddelfri rengjøringsspray på de skitne områdene. IKKE bruk skurende rengjøringsmidler som Jif skurekrem. Rengjør området med varmt såpevann og en svamp eller ikke-slipende oppvaskklut og tørk deretter av med tørkepapir. Alle røykrør kan også fjernes for rengjøring. Den beste måten å rengjøre innsiden av alle ovner er å brenne av matrester eller sot som er igjen. Når ovnen er over 350˚C vil den begynne å rense seg selv, og eventuell fastbrent mat vil brenne av etter en times tid.

Hvis det da er sot eller rusk igjen, venter du til ovnen har kjølt seg ned og bruker en myk børste for å løsne det. Pass på så du ikke bruker for mye kraft og skader ovnen. Bruk en støvsuger med plastmunnstykke for å fjerne løst rusk fra ovnen. 

 

Når ovnen ikke er i bruk:

Oppbevar din ovn et miljø med lav fuktighet for å beskytte den mot miljøskader. Hvis du legger et cover direkte på Dome, må du sørge for at det er helt avkjølt før du dekker det til. 

Når du bruker ovnen etter en lengre periode uten bruk, anbefaler vi å fyre ovnen som om det var første gangs fyring.

Hvis du vet at du ikke skal bruke ovnen på lenge, anbefaler vi at du oppbevarer den innendørs eller på et tørt sted.   

 

Rengjøring av Venturien

Rengjøring av Venturien på Dome og DomeS1
Hvis brennerens flamme er for gul eller lager mer støy enn vanlig, kan det hende at rusk blokkerer venturien. Når ovnen er slått av, ikke tilkoblet gass og er blitt kald, fjernes det bakre sidepanelet på høyre side med torxskrutrekkeren som følger med ovnen. Bruk en støvsuger med en lang plastikkslange for å fjerne smuss.  Det er god praksis å regelmessig sjekke innsiden av basen for rusk. 

 

Rengjøring av Venturien på Arc og Arc XL

Sørg for at Arc-ovnen er plassert på en myk overflate som ikke fører til riper før du forsiktig ruller den over på siden.  Bruk den medfølgende torxskrutrekkeren for å løsne de åtte skruene og fjerne bunnpanelet.  Bruk en støvsuger med en lang plastikkslange for å fjerne smuss.  Det er god praksis å regelmessig sjekke innsiden av basen for rusk. 

 

For ytterligere instruksjoner om hvordan du rengjør Arc, se Arc & Arc XL instruksjonsvideoer på Gozney´s sin hjemmeside, Arc & Arc XL Instructional Videos.

 

 

Advarsel om Vind

Vind må tas med i betrakntning når en velger plasseringen av ovnen og døren til ovnen.  Ovnen må være i retning slik at åpningen vender vekk fra vinden.  Unngå å bruke ovnen i vindfulle forhold, det er viktig å ha vindbeskyttelse rundt ovnen for å hindre at vinden blåser flammen ned i basen.  Dersom du oppdager flammer, slå av ovnen ved å slukke gassflasken eller skru den av.  Bruk aldri ovnen i sterk vind. 

 

Her finner du manualene på engelsk.  Om du ønsker på norsk, vær så snill å gå inn på din produkt i websiden vår og skrolle helt ned til Dokumenter, der finner du den norsk manualen.  

Arc and Arc XL

https://www.manualslib.com/manual/3366497/Gozney-Arc.html

Dome

https://www.manualslib.com/manual/3279714/Gozney-Bndl0001.html

Dome S1 

https://www.manualslib.com/manual/3310958/Gozney-Dome-S1.html?page=3#manual

Arc og Arc XL stand

https://www.manualslib.com/manual/3374227/Gozney-Arc-Stand.html

HVA DEKKES IKKE AV GARANTIEN? Denne delen gjelder for produsentens garanti enten du har kjøpt produktene våre for privat bruk eller for kommersiell/profesjonell bruk. Din garanti dekker ikke følgende elementer/forekomster:

  • Overflaterust·   
  • Feiljustering av kuppeltrimstykket som følge av naturlig ekspansjon og sammentrekning under ovnsbruk·   
  • Skade forårsaket av feilbruk av produktet, inkludert bruk av feil eller ikke-Gozney-godkjent tilbehør.·   
  • Skader forårsaket av bruk av feil drivstoff i forhpld til produktenes spesifiserte krav.·   
  • Vannskade – på alle deler av ovnskroppen eller brennere·   
  • Wood Hopper Tool/Flaskeåpner eller Engangs løftestropp·   
  • Skade forårsaket av at enheten er blitt utsatt for saltluft og/eller klorkilder som svømmebasseng og boblebad/spa;·   
  • Skader forårsaket av alvorlige værforhold som hagl, sur nedbør, orkaner, jordskjelv, skogbranner, tsunamier eller overspenninger, tornadoer eller kraftige stormer og andre miljøfaktorer·   
  • Skader forårsaket av at regulatoren blir utsatt for direkte sollys i lengre perioder·   
  • Hårfestesprekker av steinen som ikke påvirker ovnens strukturelle integritet·   
  • Sprekker forårsaket av termisk sjokk eller fra å ikke følge produsentens retningslinjer for oppvarming og sikker lagring·   
  • Små, kosmetiske malingsflater eller riper på ytre overflater av ovnen eller tilbehør som ikke påvirker produktets strukturelle integritet·   
  • Misfarging på alle overflater inkludert fester·   
  • Alle påstander om at produktet ikke er egnet for bruk i et territorium der sertifisering kreves i henhold til lokale forskrifter og det ikke er annonsert av oss som sertifisert for bruk i det territoriet·   
  • Merker eller riper på steinen etter langvarig bruk eller bruk med panne·   
  • Misfarging av ovnskroppen etter bruk med åpen ild på grunn av forventning om produktet·   
  • Din garanti dekker ikke skader, defekter eller manglende overholdelse av garantibetingelsene i noen av følgende hendelser: ·     Du bruker produktet videre etter å ha gitt beskjed om at det kan være skadet/defekt med mindre du har mottatt skriftlig bekreftelse fra oss om noe annet.·     Svikten, etter vår rimelige oppfatning, kan tilskrives, forårsaket av eller blitt vesentlig forverret av:enhver feil bruk, misbruk eller uautorisert endring av lagring eller installasjon av produktene av deg, dine ansatte, agenter eller innleid personell·   
  • Feilen oppstår som følge av at du ikke følger våre instruksjoner i forhold til hvilken type brensel som skal brukes sammen med produktene, det vil si kun ovnstørket løvtre med et fuktighetsinnhold på 20 % eller mindre, eller når det gjelder andre ovner enn Dome og Roccbox, Gozney Wood eller briketter.·    
  • Produktet transporteres for bruk utenfor det opprinnelige leveringsområdet der sertifisering ikke er til stede.·    
  • Feilen oppstår som følge av bruk av salt·    
  • Defekten oppstår som følge av at produktmanualen ikke er fulgt·    
  • Defekten oppstår som følge av feil oppbevaring av produktet·    
  • Defekten oppstår fra etsende rengjøringsmaterialer·    
  • Feilen oppstår som følge av rimelig slitasje·    
  • Mangelen oppstår som følge av tilfeldig tap eller utilsiktet skade·    
  • Defekten oppstår som følge av naturkatastrofer·    
  • Du har endret produktet på noen måte; eller·    
  • Produktene skiller seg fra tilsvarende spesifikasjoner, som et resultat av endringer som er gjort for å sikre samsvar med gjeldende lovbestemte regulatoriske krav·    
  • Feilen i produktene er et resultat av en eller flere defekte deler av ettermarkedskomponenten som ikke dekkes av garantien for kommersiell eller bolig, som tidligere angitt.·    
  • Ingen feil er funnet·    
  • Feilen på produktene er et resultat av feil installasjon·    
  • Svikt i produktene skyldes skader forårsaket i dine lokaler·    
  • Feilen i produktene er et resultat av at produktene brukes sammen med andre varer som ikke er levert av oss·    
  • Feilen i produktene er forårsaket av modifikasjoner gjort av deg eller som et resultat av dine instruksjoner til en tredjepart·    
  • Feilen i produktene er forårsaket av eksterne eller miljømessige faktorer; eller·    
  • Feilen i produktene er et resultat av tyveri, tap eller fjerning av utstyr av deg eller en tredjepart, og slike kostnader kan variere avhengig av plasseringen av produktene og eventuelle andre rimelige kostnader som påløper oss.

 

 

·     HVORDAN Å GJØRE ET GARANTIKRAV·      ·     Hvis du i en uventet omstendighet har problemer med en Gozney ovn og trenger å fremsette et garantikrav; sender ​​en e-post til post@bbqshop.no med kopi (cc) til  warranty@gozney.com med: (i) ditt fulle navn, (ii) produktets serienummer, (iii) fotografier av eventuelle defekte deler og (iv) kjøpsbevis, så kommer vi tilbake til deg så snart som mulig.·     Du må legge ved all informasjon (inkludert fotografier/videoer der det er forespurt) samt all bistand som vi med rimelighet ber om for å kunne vurdere produktene på riktig måte.

(Dette er en redusert oppsumering av Gozney´s sitt Garanti infoark. For å lese hele på Engelsk besøk Gozney sin webside:  https://www.gozney.com/pages/warranty)

 

 

 

Kamado Joe ønsker direkte kontakt med kunden som sender inn garantisaker til: https://uk.kamadojoe.com/pages/contact

Om grillen din er over 5 år gammel, eller det gjelder en del som du har brukt opp/knust/mistet og trenger å erstatte, kan du bestille de mest vanlige deler som kan erstattes fra vår webshop.  NB: inntil 8 ukers leveringstid må påregnes:

 https://bbqshop.no/produkter?orderBy=none&categoryId=1&filter%5Bcategories%5D%5B%5D=120&page=1&listView=0&tagIsOpen=1&minPrice=0&maxPrice=999999999

 

Classic 3 Manual KJ15040921_KJ15040721_Classic3_English_Optimized.pdf

WC Bradley (tidligere Dansons) ønsker direkte kontakt med kunden.  Last ned serviceskjema og bildeskjema, fyll inn og send til service-eu@dansons.com

*Det er viktig for å unngå forsinkelser at du sender inn begge skjemaer. 

 Last Ned Serviceskjema Her          Last Ned Bildeskjema Her

 

 Klikk her for serviceskjema og klikk her for bilderskjerma

 

Louisiana Founders Legacy: Noen av disse pelletsmokers har hatt problemer med tenneren når utetemperaturen er under 0 grader.  Dette kan bl.a. utløse Error Code på grillen.  

Vi lagerfører normalt reservedeler til disse.  Ved behov, send en mail til Casey@bbqshop.no

 

Response Nordic ønkser direkte kontakt med kunden.  Last ned Response Nordic service skjema her og sende sammen med bilder, videoer og kvitteringen til service@response.no
Last ned skjema her.

Vi selger dessverre ikke Primo lenger.  Om du trenger service eller deler, ta kontakt med:  https://primonordic.com/

 

 

Top